Hvordan har du det på jobben din for tiden? Jobber du med noe som gir deg glede, energi og mening? Jobber du med mennesker som du synes er topp å jobbe med? Eller kjenner du deg stresset og frustrert over å jobbe med oppgaver og mennesker som tapper deg for energi?

Spesielt når man driver for seg selv, og skaper sin egen arbeidshverdag, er det lett for at man kommer litt ut av kurs av og til. At du sier ja til jobber fordi du trenger pengene, men det er ikke det du egentlig ønsker å jobbe med. Både du og din virksomhet er i stadig utvikling, og det er derfor smart å stoppe opp å ta en statussjekk på hvordan det står til med businessen i ny og ne.

Markedsfør deg riktig så får du de kundene du ønsker

Med jevne mellomrom (sånn et par ganger i året) dukker det opp en rastløshet i meg. Tanker om at jeg ikke er helt på sporet for tiden med hensyn til hva jeg ønsker å jobbe med, og hva jeg kan bidra med. Hva er det jeg er best til? Hva kan jeg dele med andre slik at de blir bedre til å markedsføre seg, og får en business som blomstrer?

Jeg satt meg ut i solen med penn og papir for å «stikke finger´n i jorda». Og det jeg gjorde, var en enkel, men effektiv øvelse som  jeg vil dele med deg.

1.  Still deg spørsmålene:

  • Hva ønsker jeg å jobbe med? Hva er det som gir meg glede, og følelsen av å miste litt tid og sted?
  • Hva ønsker jeg ikke å jobbe med? Hva er det som gjør meg frustrert og ikke gir meg følelsen av å bidra med det jeg er best på?

2.  Ta et ark, og noter ned svarene dine i to kolonner (+/-)

3. Ta et nytt ark, og lag en liste over:

  • Hvilke type mennesker du helst vil jobbe med?
  • Hvem vil du ikke jobbe med?

 

Ved å sortere dine tanker på papiret blir det lettere for deg å finne, og justere, dine søkeord/nøkkelord i tekst og bilder som du bruker på nettsiden og i all annen kommunikasjon mot potensielle kunder. Det er disse ordene som gjør at du dukker opp i Google når dine potensielle kunder søker etter det du tilbyr. Bruker du feil søkeord i forhold til hva du ønsker å jobbe med så vil du tiltrekke deg feil oppdrag og kunder.

La meg gi deg et eksempel:
En syerske jobber med søm av tekstiler. I lang tid har hun tatt imot sømoppdrag for andre, men ønsker heller å kurse andre i å sy sine egne gardiner og putetrekk istedenfor at hun bruker all sin tid på å gjøre det for dem. Da er det viktig at ord og bilder som hun bruker på nettsiden, og all annen kommunikasjon, er i tråd med det hun ønsker å jobbe med nå. Det hun ønsker er å motta kursforespørsler – istedenfor sømoppdrag.

 

>