Hvordan unngå en business du misliker - Business fra Hjertet

Det sies at halvparten slutter i jobben pga. sjefen. De fleste som starter for seg selv ønsker frihet til å styre sin egen tid. Allikevel opplever mange at de går fra å ha en sjef til å få mange sjefer i form av krevende kunder.

Om du er som meg, så vil du hjelpe folk, du vil gjøre en forskjell for dine kunder, bidra til noe større – og du vil bli likt.

Du yter det ekstra og overleverer igjen og igjen (og det vel og bra), men det kommer et punkt hvor du begynner å surne å føle at du jobber for knapper og glansbilder. Kunden krever mer og mer, og din motivasjon daler og du kjenner på en økende frustrasjon og uvilje mot kunden og oppgaven.

Det er lett å komme i den situasjonen når du genuint ønsker å hjelpe, og spesielt i oppstartsfasen av businessen eller med et nytt produkt eller tjeneste. Du trenger så sårt pengene, og du sier et rungende ja til alt som kommer din vei.

Gjennom årenes løp har det blitt noen dyrekjøpte erfaringer som har lært meg et og annet om hvordan unngå å komme i en situasjon hvor du føler at du har mange sjefer (les: kunder) som drar deg i alle retninger, at du jobber mer en du tar betalt for  – og at du bruker mye av tiden på det som ikke engasjerer og gir deg glede og energi.

Her er noen enkle grep som jeg har gjort for å unngå å komme i den situasjonen:

 

1. Kunder som ringer og mailer til alle døgnet tider og i helger og ferier

Det er din oppgave å «oppdra» kunden slik du vil ha det i din business. Din business – dine regler. Svarer du på mail til alle døgnets tider, og alltid er tilgjengelig på telefon, så vil kunden forvente å få svar fra deg uansett når de tar kontakt.

Sett opp arbeidstiden din på nettsiden og på sosiale medier. Bruker du et bookingsystem så avgrens tiden som ligger åpen i kalenderen for bookinger.

Jobber du utenfor dine oppsatte arbeidstider så ikke send mailer da – vent til kontortiden med å trykke på Send-knappen.

Sett opp en automatisk svarer på mailen som sier at du tar kontakt så snart du kan, eller i løpet av 24 timer.

Om kunder ringer etter arbeidsdagens slutt så la det gå til svareren, eller si at dere kan snakkes neste dag når du er på kontoret.

 

2. Jeg gir de lillefingeren, og de tar hele hånden

Opplever du at uansett hvor mye du gir ekstra så forventer de mer?

Her må du være tydelige i kommunikasjonen ovenfor kunden. Spesifiser klart hva som er inkludert, og hva som ikke inngår i tilbudet eller avtalen. Ofte kan vi være litt «runde» når det kommer til hva vi gjør ekstra. Vi vil jo være på tilbudssiden å yte god service. Det skal vi selvfølgelig også gjøre, men det kan slå tilbake på oss gjennom at kundene blir vant til å få mye mer enn de betaler for – hele tiden.

Resultatet blir at du surner overfor kunden og motivasjonen og viljen til å hjelpe daler. Det er ingen god situasjonen for noen av partene.

Så vær tydelige på hva som inngår i prisen, og kommunisere det du gjøre som ekstra service slik at det blir verdsatt – og ikke tatt som en selvfølge. Det er ikke sikkert kunden vet, eller forstår, hvor mye jobb det faktisk er lagt ned innenfor det de har betalt for.

 

3. Jeg sier ja til alt fordi jeg trenger pengene

Sier du ja til å gjøre ting du egentlig ikke ønsker å gjøre, ting du ikke kan så godt (men lærer deg underveis) eller ting som er utenfor det du tilbyr fordi du trenger pengene?

Det du har fokus på får du mer av.
Når du gjør mye av det du ikke vil så vil du oppleve å få flere forespørsler på det du egentlig ikke vil jobbe med fordi folk anbefaler deg videre og andre ser hva du leverer. Og du ender opp med lite, eller ingen, tid til å gjøre det du er god på og det du aller helst vil jobbe med.

Etterhvert vil du føle at drømmejobben du ønsket å skape for deg selv er blitt en jobb du misliker og som drenerer deg for energi og engasjement.

Fokuser på det du vil ha og hvem du vil jobbe med – og du vil få mer av det!

Tør å si nei til kunder og oppdrag du kjenner ikke er rett for deg. Når du jobber med de og det som gir deg glede vil du gjøre en bedre jobb, og du vil føle at du er i flytsonen og at ting går mye lettere. Det motsatte er å føle motstand, frustrasjon og utilfredshet – og det er ikke ingrediensene for å drive business fra hjertet og gjøre en god jobb, få fornøyde kunder og lykkes med businessen.

 

Har du noe du misliker som du gjør for mye av, og som du bør gjøre noe med for å unngå at businessen demotiverer deg?

Signatur Rikke Dørum Schönborn

Believe in yourself. Be you.

>