Fra 1999 og i 9 år jobbet jeg med å markedsføre cruiseferier til det nordiske markedet i ett av verdens største cruiserederi. Holdningene til cruise på den tiden var at det var en ferieform forbeholdt rike eldre mennesker.

De så for seg damer med blått (eller lilla…) hår og puddel på armen. Husker du Dame Edna som du ser på bildet over her? Ja, slik så mange for seg den typiske cruisepassasjeren.

Andre motforestillinger var at cruise var noe man kunne gjøre når man ble pensjonist. Eller at man på cruise var innestengt på skipet 24 timer i døgnet, og det eneste man kunne gjøre var å spise og spille shuffleboard – og at det kostet skjorta!

Hvordan kunne vi markedsføre cruise som en ferieform for alle ved å bryte ned disse mytene og motforestillingene?

Det hjalp at rederiet bygget og lanserte verdens største cruiseskip i 1999 med fokus på aktiviteter med blant annet klatrevegg  og skøytebane ombord for å tiltrekke seg en yngre målgruppe. Det gjorde markedsføringen lettere. Nå hadde vi mange nye ting å FORTELLE om. Vi brukte bevisst ord og bilder for å skape fortellinger som brøt ned mytene, motforestillingene – det som hindret målgruppen i å dra på cruise.

Myte #1:  Cruise er for gamle folk med blått hår
Det ble tatt bilder og laget videoer, som viste mennesker i alle aldere, spesielt unge, par, familier, barnefamilier og vennegjenger som ble brukt bevisst i all markedsføring.

Myte#2:   Man er «innestengt» på skipet i 24 timer i døgnet og spiser hele tiden
Her fortalte vi om hvordan en uke på cruise fortonet seg ved å bruke bilder av yngre mennesker på vannscooter utenfor skipet, par og familier som besøkte de forskjellige anløpsstedene eller nøt strandlivet og koste seg ombord med ulike aktiviteter osv.

Myte #3: Det er ingenting å gjøre ombord annet enn å spille shuffleboard, ligge i en dekkstol å lese og se på et show på kvelden
Igjen viste vi filmer og bilder av aktiviteter ombord fra klatrevegg, skøytebane, treningssenter, bassenger, vannsklie og basketballbane til spa, foredrag, vinsmaking, barne-og ungdomsklubber, barer og restauranter.

Istedenfor å bare liste opp alle aktivitetene fortalte vi en historie om alle de spennende stedene skipet seilet til, og hva de kunne oppleve på én uke. At det å dra på cruise var som å bo på et «all inclusive» luksushotell som flyttet seg om natten slik at du våknet opp til en ny fantastisk destinasjon hver morgen hvor du tilbrakte dagen i land med å utforske nye steder.

Myte #4:  Det er altfor dyrt for meg
Pris er relativt og må alltid sees i en sammenheng. For å knuse denne myten delte vi opp prisen for en ukes cruise (hvor alt var inkludert; lugar, alle måltider, aktiviteter og underholding ombord osv.) til en fra-pris per døgn. Folk er vant til å forholde seg til hotellpriser som inkluderer overnatting og frokost så da fikk de noe kjent å sammenligne det med. Resultatet var overveldende! Målgruppen forsto at cruise ikke var så dyrt som de hadde trodd når de så hvor mye som var inkludert i prisen.

Cruiseferie ble plutselig et alternativ for flere.

Jeg er ikke sponset av rederiet for dette innlegge altså. 😉  Men jeg vil vise deg hvordan du også kan bruke «Jeg vet hva du tror»-taktikken i markedsføringen din ved å adressere og synliggjøre det motsatte av hva de tror, og dermed bryte ned myter, motforestillinger og barrierer din målgruppe måtte ha for å kjøpe av deg.

Er du bevisst på hvilke motforestillinger dine potensielle kunder kan ha mot å kjøpe det du tilbyr?
Og hvilke historier kan du bruke i din markedsføring for å bryte ned disse?

 

Signatur Rikke Dørum Schönborn

>