Kjenner du på følelsen av å være litt «stuck» og utydelig i markedsføringen og i bedriften din?  Du jobber og jobber uten at du kommer noe særlig fremover med business din? Eller du jobber kanskje med ting som ikke gir deg nok glede, energi eller tilfredstillelse?

Jobber du i businessen din – eller for businessen din?

Det er fort gjort å havne i den situasjonen hvor du jobber med kunder og ulike oppdrag i lang tid, med liten (eller ingen tid) til å utvikle bedriften. Og du ender kanskje med å føle at du ikke får brukt deg og dine talenter på en god måte, at du ikke når ut til mange nok, du bruker for mye tid på trivielle ting og at inntjeningen ikke øker.

Du kan se på det slik at du enten er assistenten i bedriften som gjør det du får beskjed av kundene om å gjøre. Eller, du er arkitekten u businessen som legger føringene for hvordan du ønsker jobbe for å få mest mulig ut av din tid, energi og få hjulpet flere gjennom produkter og tjenester som du selger.

Dagene flyr, ukene, flyr – for ikke snakke om månedene – uten at du får realisert det som bor i deg. Din gave, ditt talent, som du skal bidra med i verden. Det er så frustrerende! Heldigvis så er det en løsning – og den ligger hos deg. Du må bare tørre å finne den, og gjøre de endringene som trengs. Ikke bare bare, jeg vet.

Mange utsetter å markedsføre seg fordi de synes det er vanskelig, de ikke har tid, de vet ikke hvor de skal begynne eller de synes rett og slett det er pinlig å være synlig. Men husk at du tilbyr noe som andre der ute trenger! Noen der ute sliter med noe du kan hjelpe dem med. Så snu fokuset fra at det handler om deg, til at det handler om kunden og det de ønsker å få løst.

Kanskje er du ikke helt sikker på hva det er som er din gave, din nisje, ditt konsept eller din ideelle kunde? Kanskje ser du ikke dine egne markedsføringsmuligheter fordi du står for nær?

Slik får du mer klarhet

Med jevne mellomrom møter jeg en gründervenninne for en dags workshop hvor vi jobbet et par timer på hennes business og et par timer på min. Og det er gull verdt! Det er som kjent mye lettere å hjelpe andre, og se hva de trenger å gjøre for å komme seg videre enn å hjelpe seg selv… Rart at det alltid er lettere å fortelle hva andre skal gjøre 😉  Vi henger opp store ark på veggen, skriver, tegner og forklarer. Brainstormer, lar kreativiteten flyte og strukturerter til slutt hvilke action-punkter vi må ta fremover. Det er alltid en magisk dag hvor jeg kjenter på en indre drive, flyt og at følelsen over å være «stuck» slipper taket.

På bare noen timer så har jeg fått klarhet i hvordan jeg skal jobbe fremover, ny vinkling, nytt konsept, hvem det nye konseptet er for, hvordan spisse budskapet og hvordan legge opp markedsføringen. Vi er innom halleluja-stemningen flere ganger i løpet av dagen.

Ikke bare får jeg hjelp til å jobbe MED businessen, det forplikter også å følge opp to do-listen  vi setter opp når noen har brukt av sin tid for å hjelpe meg. Etter en slik dag er det tid for action – og slutt på utsettelser!

Jeg vil gjerne høre fra deg i kommentarfeltet nedenfor. Hva er det mest utfordrende for deg i din business akkurat nå?

signatur_Rikke

>